Rynek Infrastruktury
S11 rozwija gospodarczo cały kraj
Plan dotyczący budowy dróg na lata 2014-2020 z lutego 2013 roku zawiera budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego na liście rezerwowej. Jeżeli tylko uda się zaoszczędzić wystarczającą ilość środków, budowa obwodnicy ruszyłaby w latach 2014-2015.
Temat obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego, która ma biec w ciągu drogi ekspresowej S11, został poruszony podczas posiedzenia komisji infrastruktury poświęconemu wyłącznie trasie S11. Prezydent Ostrowa, Jarosław Urbaniak, popiera budowę całej drogi ekspresowej, która łączy region zachodniopomorski, wielkopolski, Opolszczyznę i Śląsk.
– Śląsk, Wielkopolska, Dolny Śląsk to regiony z największym po Warszawie PKB. Na drodze S11 odbywa się wzrost gospodarczy całego kraju. Bez udrożnienia transportu te regiony, które ciągną PKB, mogą zatrzymać ten wzrost – alarmuje prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Ministerstwo Transportu buduje puste drogi
Jarosław Urbaniak przypomina, że w 2005 roku wykonano badania natężenia ruchu w mieście i odnotowano wówczas ponad 28 tys. samochodów na dobę, natomiast pięć lat później było to 21 tys. pojazdów.
Prezydent zaznacza, że w międzyczasie wybudowano pierwszy etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego, który jest pusty. Okazało się, punkt pomiarowy przesunięto o kilkaset metrów i właśnie to stało się powodem mniejszej liczby samochodów w mieście. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakładała, że samochody będą jeździć nową trasą, lecz kierowcy wciąż wybierają starą drogę, na której nikt nie wykonuje pomiarów.
– W Ostrowie Wielkopolskim wybudowano pierwszy odcinek obwodnicy kosztem około 300 mln zł. To pieniądze na pół obwodnicy, którą teraz nikt nie jeździ. Ostrów Wielkopolski wybudował zjazd z planowanego węzła, który nie istnieje i oddał go do użytkowania w listopadzie 2012 roku. Inwestycja wraz z wykupami kosztowała 14 mln 100 tys. zł. Ostrów Wielkopolski to miasto na prawach gminy, a nie powiatu i nasz budżet wynosi około 190 mln złotych. Nie jesteśmy tak bogaci, aby budować drogi, którymi nikt nie jeździ – mówił podczas wystąpienia na komisji infrastruktury prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Jarosław Urbaniak.